Last van een verslechterd nachtzicht?

Voor sommigen zijn wegen nuttig en noodzakelijk, voor andere mythisch en uitdagend. Terwijl onze wegen steeds drukker worden en we steeds meer tijd achter het stuur zitten, krijgen ook onze ogen het zwaarder te verduren. Meer en meer mensen hebben ‘s nachts last om scherp te zien of ervaren verlichting van tegenliggers of lantaarns als zeer storend.

Gelukkig zijn er hiervoor verschillende oplossingen! Ze bestaan in de vorm van een speciale nachtzichtmeting via wave-frontmetingen (i.Scription), maar ook als een speciale ontspiegeling en constructie van het glas (DriveSafe of EnRoute).

i.Scription

U herkent het vast wel. ’s Avonds rijdt u met de auto en merkt dat u minder scherp ziet dan overdag, ook al draagt u dezelfde bril. U begint met uw ogen te knijpen, in een poging uw zicht te verbeteren.

Brildragers, maar ook mensen die geen bril dragen, hebben vaak last van onscherp zicht, reflecties of halo’s, vooral in de schemering of ’s nachts. Autorijden wordt op die manier heel vermoeiend en bovendien gevaarlijk.

Met de ZEISS nachtzichtmeting simuleren wij deze donkere omstandigheden en sporen we alle oogfouten op die verantwoordelijk zijn voor een minder scherp zicht ’s nachts. Hiermee wordt het individuele profiel van elk oog geanalyseerd. Op basis van de resultaten uit de meting maken we een op maat gemaakt brillenglas dat het zicht optimaliseert. Deze technologie heet i.Scription® van Carl Zeiss Vision.

U ervaart een scherper en meer ontspannen zicht zowel ’s nachts als overdag. U ziet contrasten veel beter en vervelende reflecties en halo’s verminderen aanzienlijk. Dit resulteert in een verhoogde veiligheid, bijvoorbeeld tijdens het autorijden.

i.Scription is niet voor iedereen, maar er zijn ook andere hulpmiddelen…

Na de nachtzichtmeting met de i.Profiler Plus controleren we meteen of i.Scription nut zou hebben voor u of niet. Indien we zien dat de hoge orde aberraties niet boven bepaalde waardes komen dan raden we dit ook niet aan.

Heeft u toch last ‘s nachts, maar ligt dit niet aan hoge orde aberraties, dan bestaan er speciale coatings die extra contrast geven ‘s nachts en het hinderlijke licht van bijvoorbeeld Xenon lampen dempen waardoor u veel minder last heeft van schitteringen.

Oogzorg met de iProfiler.

Zeiss DriveSafe & Hoya EnRoute

De Zeiss DriveSafe en Hoya EnRoute glazen en coatingen zijn speciaal ontwikkeld om het rijden veiliger en comfortabeler te maken. De glazen bestaan zowel in unifocale als multifocale vorm! De glazen bestaan uit volgende elementen:

  • De Luminance-technologie houdt rekening met de pupilgrootte bij weinig licht
  • De speciale DriveSafe en EnRoute ontspiegelingen verminderen waargenomen schitteringen en verblindend licht van tegenliggers tot 64%. Zeker bij Xenonlampen is het verschil enorm op te merken!
  • Het brillenglasontwerp heeft zowel een tot 43% groter zichtgedeelte voor de middellange afstand om het scherpteverschil tussen dashboard en spiegels gemakkelijker te overbruggen, als een tot 14% groter gedeelte voor zicht op afstand voor breder zicht op het wegdek.

Meer over Hoya Enroute

Interesse? Contacteer ons vrijblijvend voor meer informatie!